Overslaan en naar de inhoud gaan

'Charmeoffensief moet arbeidsmigranten lokken'

Geplaatst opdonderdag 7 maart 2019 - 19:29

Om in de toekomst genoeg arbeidsmigranten naar Nederland te halen, is een charmeoffensief nodig.

Dat zegt bestuursvoorzitter Frank van Gool van uitzendbureau OTTO Work Force uit Venray.

Niet beloofde land
Volgens de topman kiezen veel potentiële werknemers voor andere Europese landen, omdat daar de arbeidsvoorwaarden beter zijn. "Nederland is niet meer het beloofde land. 1 op 3 arbeidsmigranten wil bijvoorbeeld naar Duitsland. Naar ons land maar 1 op de 10." Daarom wil hij dat bedrijven en overheid een campagne uitzetten. "Dat kunnen we doen via social media. Laat maar zien hoe mooi we zijn. Dat ze hier welkom zijn", zegt Van Gool. "Zo'n charmeoffensief is belangrijk, want we hebben de arbeidsmigranten hard nodig."

Andere berekening
Van Gool reageert daarmee op een oproep van D66-leider Rob Jetten. Die luidde donderdag de noodklok. Volgens Jetten tonen cijfers van het CBS aan dat er de komende jaren 50.000 arbeidsmigranten nodig zijn om alle vacatures te kunnen vullen. Maar die cijfers kloppen volgens de uitzendbranche niet. "Onze berekening komt uit op 150.000 tot 200.000."

Nijpend probleem
Naast een campagne moet Nederland ook zorgen dat er genoeg huisvesting is voor arbeidsmigranten. "Want dat is een nijpend probleem." In heel Nederland is er momenteel een groot tekort aan personeel in sectoren als de bouw, zorg, logistiek en techniek. En die vraag zal volgens de uitzendbranche alleen maar toenemen.

Optimale omstandigheden
Daarom moet Nederland zich meer inzetten om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. "Daarvoor moeten wij de optimale omstandigheden creëren, maar ook de onjuiste vooroordelen die er veelal nog bestaan rondom arbeidsmigranten overboord zetten", stelt Van Gool.

Het uitzendbureau liet al eerder weten dat het verwacht dat er binnen nu en tien jaar te weinig arbeidsmigranten in Europa te vinden zijn. Daarom kijkt het bedrijf ook al naar arbeidsmigranten uit Azië. OTTO Work Force is een van de grootste uitzendbureau's van in Nederland en heeft ruim 20.000 uitzendkrachten in dienst.

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Advertentie
'Ik wil iets terug doen voor de maatschappij’

Envida mag zich gelukkig prijzen met de bijna 1.000 vrijwilligers die zich iedere dag met hart en ziel inzetten voor onze bewoners. Hartelijk dank daarvoor!

Zoekt u een zinvolle dagbesteding, voelt u zich aangetrokken tot de zorg en wilt u onze bewoners een dag met een gouden randje bezorgen? Denk dan eens na over vrijwilligerswerk bij Envida. U ondersteunt ons om onze bewoners een zo prettig mogelijke woonsituatie te bieden. Dit kan bijvoorbeeld door het creëren van gezelligheid in de huiskamer, als begeleider bij een wandelgroep, maar ook door mee te helpen in het restaurant.

Als u interesse heeft in vrijwilligerswerk bij Envida, kunt u contact opnemen met het woonzorgcentrum van uw voorkeur. Onze collega’s zullen met u de mogelijkheden bespreken.

Bekijk hier alle mogelijkheden
Hoofdredacteur voor een dag
Uitgelicht
Word Hoofdredacteur voor een dag

We geven je twee dagen L1 TV cadeau. Neem plaats op de stoel van hoofdredacteur van L1 en maak je eigen programmagids. Jij mag bepalen wat we uitzenden op maandag 23 en dinsdag 24 december,. Voor velen vrije dagen, met lekker veel tijd om ook overdag televisie te kijken.

Jij mag bepalen wat we uitzenden op 23 en 24 december.

Geef hier je favoriete programma's door
22 december op L1 TV: Ben Verbong Dag
Uitgelicht
Ben Verbong Dag op L1 TV

De Tegelse filmregisseur Ben Verbong zit 50 jaar in het vak. L1 viert dit jubileum 22 december met de Ben Verbong Dag.

De regisseur van onder meer de Nederlandse succesfilm ‘Het meisje met het rode haar’ maakte speciaal voor L1 een selectie. Bijvoorbeeld de film Honigfrauen over Oost- en Westduitsers gescheiden op vakantie aan het Balatonmeer. Of de lotgevallen van de Oostenrijkse Von Trapp Family. Maar ook vreemdelinghaat in een Berlijnse tram.

Bekijk hier de programmagids van 22 december
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Podcast van L1
Uitgelicht
Abonneer je op de podcasts van L1

Luisteren wanneer je zelf wilt: de podcasts van L1! Van exclusieve gesprekken tot fragmenten uit verschillende programma's. Van popmuziek tot klassieke muziek. Van cultuur tot wetenschap.

Er is voor ieder wat wils...

Bekijk hier alle podcasts

Meest gelezen