Overslaan en naar de inhoud gaan

'Charmeoffensief moet arbeidsmigranten lokken'

Geplaatst opdonderdag 7 maart 2019 - 19:29

Om in de toekomst genoeg arbeidsmigranten naar Nederland te halen, is een charmeoffensief nodig.

Dat zegt bestuursvoorzitter Frank van Gool van uitzendbureau OTTO Work Force uit Venray.

Niet beloofde land
Volgens de topman kiezen veel potentiële werknemers voor andere Europese landen, omdat daar de arbeidsvoorwaarden beter zijn. "Nederland is niet meer het beloofde land. 1 op 3 arbeidsmigranten wil bijvoorbeeld naar Duitsland. Naar ons land maar 1 op de 10." Daarom wil hij dat bedrijven en overheid een campagne uitzetten. "Dat kunnen we doen via social media. Laat maar zien hoe mooi we zijn. Dat ze hier welkom zijn", zegt Van Gool. "Zo'n charmeoffensief is belangrijk, want we hebben de arbeidsmigranten hard nodig."

Andere berekening
Van Gool reageert daarmee op een oproep van D66-leider Rob Jetten. Die luidde donderdag de noodklok. Volgens Jetten tonen cijfers van het CBS aan dat er de komende jaren 50.000 arbeidsmigranten nodig zijn om alle vacatures te kunnen vullen. Maar die cijfers kloppen volgens de uitzendbranche niet. "Onze berekening komt uit op 150.000 tot 200.000."

Nijpend probleem
Naast een campagne moet Nederland ook zorgen dat er genoeg huisvesting is voor arbeidsmigranten. "Want dat is een nijpend probleem." In heel Nederland is er momenteel een groot tekort aan personeel in sectoren als de bouw, zorg, logistiek en techniek. En die vraag zal volgens de uitzendbranche alleen maar toenemen.

Optimale omstandigheden
Daarom moet Nederland zich meer inzetten om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. "Daarvoor moeten wij de optimale omstandigheden creëren, maar ook de onjuiste vooroordelen die er veelal nog bestaan rondom arbeidsmigranten overboord zetten", stelt Van Gool.

Het uitzendbureau liet al eerder weten dat het verwacht dat er binnen nu en tien jaar te weinig arbeidsmigranten in Europa te vinden zijn. Daarom kijkt het bedrijf ook al naar arbeidsmigranten uit Azië. OTTO Work Force is een van de grootste uitzendbureau's van in Nederland en heeft ruim 20.000 uitzendkrachten in dienst.

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Steun de actie Mijn Limburgs Hart

Hoe ga je verder na een plotse hartstilstand overleefd te hebben? Limburgse cardiologen gaan op bezoek bij hun patiënten om een antwoord te geven op deze vraag. L1 zendt van eind mei tot eind september wekelijks een indringend verhaal uit van een patiënt die op een of andere manier is geconfronteerd met plotse hartstilstand.

De actie Mijn Limburgs Hart heeft als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg.

Meer over Mijn Limburgs Hart

Meest gelezen