Het CDA in de Tweede Kamer en in het Limburgs Parlement is tegen het plan van het Openbaar Ministerie om trajectcontrole in te voeren in de A2-tunnel in Maastricht.
De kans op een boete bij te hard rijden is dan 100 procent.
Vragen
Kamerlid Martijn van Helvert en Limburgs Parlement-fractievoorzitter Hubert Mackus vragen zich af welk probleem moet worden opgelost door nu al trajectcontrole aan te kondigen op een niet geopende snelweg. Ze hebben er schriftelijke vragen over gesteld.
Lees ook: Trajectcontrole in A2-tunnel Maastricht
Nut
De twee CDA-'ers vinden het veel verstandiger om eerst een jaar te bekijken hoe het gaat en op basis daarvan te kijken naar nut en noodzaak van trajectcontrole. Mackus vraagt het provinciebestuur de mogelijkheid daartoe met Rijkswaterstaat en het ministerie te bekijken.
Eerste tunnel
Hij wijst er ook op dat de A2-tunnel in Maastricht de eerste tunnel in Nederland waar trajectcontrole moet gaan plaats vinden. "Wat zijn de afwegingen om het bij de A2-tunnel te doen en nergens anders", zo staat in de schriftelijke vragen van Mackus.
Slechte ervaringen
Hij verwijst ook naar de 'slechte ervaringen met stapelingen van veiligheidssystemen' bij de A-73 tunnels in Roermond. Daarom vraagt hij zich af of het verantwoord is zo'n trajectcontrole te installeren.
A2
In de bovenste tunnelbuizen voor lokaal verkeer mag straks maximaal 80 worden gereden, in de onderste buizen voor doorgaand verkeer 100 kilometer.
Elke dag het belangrijkste nieuws in je mail? Dat regelen we voor je. Klik hier.