Een positieve toonzetting moet ervoor zorgen dat inwoners en toeristen in Zuid-Limburg zich weer meer aan de coronamaatregelen gaan houden.
Dat blijkt uit een nieuwe campagne van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg in samenwerking met Visit Zuid-Limburg. Daarin worden mensen geprezen met de slogans 'Goed dat je de regels volgt!' en 'Thank you for following the rules!'.
Discipline neemt af
De reden om met een nieuwe campagne te komen, is dat het straatbeeld weliswaar doet vermoeden dat er niets meer aan de hand is, maar de maatregelen toch nog hard nodig zijn. Volgens de initiatiefnemers kunnen kwetsbare mensen nu de straat niet meer op, omdat andere mensen zich steeds minder aan de regels houden.
Overtuiging
De overheid worstelt met de manier waarop mensen ervan overtuigd moeten worden zich toch aan de anderhalve meter afstand te houden en geen drukke plaatsen op te zoeken. Er is steeds meer verzet tegen de maatregelen en ook het goede weer speelt de overheid niet in de kaart. Dat lokt mensen namelijk op grote schaal naar buiten en naar toeristische trekpleisters. Vandaar dat in de nieuwe campagne voor een positieve insteek en een belonende toon gekozen is.
Bekende gezichten
André Rieu is de eerste bekende Limburger die zijn medewerking verleent aan de campagne. En de veiligheidsregio hoopt dat meer bekende Limburgers hem volgen.