Cabooter Railcargo in Venlo wil het spooremplacement in Kaldenkerken kopen. Bovendien heeft Cabooter plannen voor een hotel en een ‘Autohof’ in de buurt.
Cabooter heeft al een railterminal in Blerick en won vorig jaar de aanbesteding van de nieuwe treinoverslag op Trade Port Noord, die er over enkele jaren moet liggen.
Veel problemen
De derde terminal is onder meer van belang voor Cabooter omdat het bedrijf de komende jaren veel problemen op het spoor rond Venlo verwacht. Doordat de Duitsers op hun grondgebied de Betuwelijn gaan doortrekken, gaat deze verbinding zeven jaar dicht. Dat betekent dat alle goederen al die jaren via de Brabantroute (Rotterdam-Breda- Tilburg-Eindhoven-Venlo) richting Duitsland moeten.
Het railcargobedrijf wil al in april aan de slag in het vier hectare groot gebied. Een woordvoerder zegt dat de gemeente Nettetal alle hulp wil bieden, bijvoorbeeld toegangswegen vanaf de A74/BAB61 op de goederenoverslag.
VeNeTe
Cabooter wil ook aan de slag met het grensoverschrijdende bedrijventerrein VeNeTe. Ook dit gebied leidt een zieltogend bestaan, omdat bedrijven wegblijven. Cabooter wil een zogenaamde autohof met onder meer een tankstation, restaurant en hotel bouwen.
Ook ziet Cabooter een taak weggelegd voor het makelaarskantoor Cabooter & Van Loenen dat tot dezelfde holding behoort als de logistieke tak. Voor de gemeente Nettetal zijn de plannen een geschenk uit de hemel. In de jaren zeventig werden per dag zeventig treinen gerangeerd. Het emplacement heeft echter zijn functie verloren en ligt er de laatste jaren verlaten en desolaat bij.