Een definitief besluit over het niet aanleggen van een station in Grubbenvorst is uitgesteld tot het najaar.
Het provinciebestuur wilde daar nu al een knoop over doorhakken. Maar een meerderheid van de provinciale politiek vindt dat eerst meer informatie op tafel moet komen en dat er nu niet 'overhaast' een besluit moet worden genomen, zo bleek in een statencommissie.
Betrouwbaar
Ook vindt een aantal partijen dat de betrouwbaarheid van de provincie in het geding is omdat die tot nu toe juist een fervent pleitbezorger van het station is geweest.
De aanleg van het station Grubbenvorst maakt onderdeel uit van de elektrificatie van de Maaslijn tussen Roermond en Nijmegen. Maar omdat er recent een tekort van 14 miljoen is ontstaan op een totale begroting van 164 miljoen wil het provinciebestuur afzien van Grubbenvorst.
Opstelsporen
Het tekort is ontstaan doordat het Rijk 6,4 miljoen aan BTW niet compenseert en er extra opstelsporen nodig zijn. Die kosten 7,5 miljoen. CDA-gedeputeerde Hubert Mackus zegde toe nog eens precies te kijken naar de kosten van de opstelsporen en naar goedkopere alternatieven. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van opstelsporen in Sittard of Heerlen. Daarover gaat hij in overleg met spoorbeheerder ProRail.
Greenport Venlo
Ook wordt preciezer gekeken naar de gevolgen voor de bereikbaarheid met het openbaar vervoer van Greenport Venlo als het station in Grubbenvorst er niet komt.
Gedeputeerde Mackus spreekt van een nadere motivatie van zijn voorstel. Maar met name CDA, SP, PvdA, GroenLinks en 50Plus willen ook nog kunnen kiezen voor aanleg van het station.