Overslaan en naar de inhoud gaan

Belgen lijken alsnog akkoord met sneltram Maastricht-Hasselt

Geplaatst opdonderdag 7 juli 2016 - 20:26

De Vlaamse regeringspartij N-VA lijkt toch in te stemmen met het akkoord dat minister Weyts heeft gesloten met de gemeente Maastricht en de provincie Limburg over de sneltram Maastricht-Hasselt.

Daarmee zou de komst van de tram zo goed als zeker zijn. Dat bleek in de commissie mobiliteit van het Vlaams Parlement.

Goedkoper
Tot nu toe vond de Vlaams-nationalistische partij het akkoord moeilijk verteerbaar. Ze zag liever dat eerst werk werd gemaakt van een tramverbinding Hasselt-Diepenbeek-Maasmechelen. Liefst met trambussen omdat die een stuk goedkoper zijn dan sneltrams en ook sneller te realiseren. Ben Weyts heeft nu toegezegd te bekijken of deze verbinding inderdaad zo snel mogelijk alvast met trambussen kan worden gereden op een apart wegvak.

Faire deal
Hij verdedigde ook de gesloten sneltram-overeenkomst. "Het was mijn voorstel. Het is een faire deal als je ervoor hebt gekozen om met de tram door te gaan. Daarmee hebben we het onderste uit de kan gehaald", aldus
Weyts in de commissievergadering.

Hij sprak ook van de 'uitvoering van het regeerakkoord' en wees erop dat aan Vlaamse zijde al voor 17 miljoen is geïnvesteerd in de sneltram Hasselt-Maastricht. Weyts zei wel dat de Vlaamse regering nog moet instemmen met de deal.

Steun
De
christendemocratische regeringspartijen CD&V en de liberale Open VLD spraken in de commissie nogmaals hun steun uit voor de overeenkomst. Ook de sociaal-democratische oppositiepartij SP.A en de partij Groen deden dat.

Het liberale kamerlid Marino Keulen - ook burgemeester van Lanaken - zei richting NV-A dat de partij een groot probleem krijgt met zijn partij als ze dwars blijven liggen. "Ik zeg dat namens de nationale Open VLD", stelde Keulen.

Mosae Forum
Het akkoord houdt in dat Vlaanderen zich erbij neerlegt dat
Mosae Forum in de binnenstad van Maastricht de eindhalte van de tram Maastricht-Hasselt wordt en niet langer vasthoudt aan het station als eindpunt. In ruil daarvoor wordt van Nederlandse kant zes miljoen euro extra op tafel gelegd voor een reeks maatregelen om het openbaar vervoer tussen beide Limburgen te verbeteren.

CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck noemt het in een reactie "goed dat er nu duidelijkheid is. Dan kunnen we samen eendrachtig aan de slag om de grenzen op het gebied van het openbaar vervoer te slechten."

Lees hier alles over de tramlijn tussen Maastricht en Hasselt.

Elke dag het belangrijkste nieuws in je mail? Dat regelen we voor je. Klik hier.

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Gerelateerde berichten

Houding Vlamingen in tramdossier ergert Maastricht
'Geen definitief akkoord over tramlijn Maastricht-Hasselt'
Officiële krabbel onder tramplannen Maastricht-Hasselt
Onderzoek nieuwe tramhaltes Maastricht kost 1,5 miljoen
Overzicht
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Steun de actie Mijn Limburgs Hart

Hoe ga je verder na een plotse hartstilstand overleefd te hebben? Limburgse cardiologen gaan op bezoek bij hun patiënten om een antwoord te geven op deze vraag. L1 zendt van eind mei tot eind september wekelijks een indringend verhaal uit van een patiënt die op een of andere manier is geconfronteerd met plotse hartstilstand.

De actie Mijn Limburgs Hart heeft als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg.

Meer over Mijn Limburgs Hart

Meest gelezen