Overslaan en naar de inhoud gaan

Behalve Maastricht ziet Limburg weinig in milieuzone

Geplaatst opdinsdag 14 mei 2019 - 6:00

Eigenaren van een oude dieselauto kunnen voorlopig ongestoord blijven rondrijden, want Limburgse steden zijn niet van plan om milieuzones in te stellen voor voertuigen met een hoge uitstoot aan schadelijke stoffen.

Enige uitzondering is Maastricht waar de gemeenteraad dinsdagavond vergadert over het aanpassen van de milieuzone in het stadscentrum.

Eigen beleid
Het kabinet heeft vorige maand aangekondigd om vanaf 2020 de regels voor milieuzones in heel Nederland gelijk te trekken. Momenteel is er een bonte lappendeken aan regels, borden, handhaving en boetes. Iedere gemeente bepaalt haar eigen beleid, wat bij automobilisten, brommer- en scooterrijders tot verwarring leidt.

Zelfde borden
Om daar een einde aan te maken, kunnen automobilisten die rijden op diesel vanaf 2020 op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone. Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren, of ze auto's van vijftien dan wel twintig jaar oud weren, en hoe groot de milieuzone is.

Wel toegankelijk
Milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto's. Verder komen in iedere gemeente dezelfde, eenduidige verkeersborden die herkenbaar en begrijpelijk zijn voor de automobilist. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op omdat auto's in de loop der tijd steeds minder schadelijke stoffen zullen uitstoten.

Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Arnhem en Eindhoven hebben al milieuzones ingesteld. Andere steden zullen naar verwachting vanaf 2020 volgen. Maar niet in Limburg, zo blijkt na een rondgang van L1 langs de stedelijke gemeenten in de provincie.

Zero-emissie
"In 2009 is besloten geen milieuzone in te voeren, omdat uit onderzoek van 2008 bleek dat de kosten van een milieuzone niet in verhouding staan tot de geringe verbetering van de luchtkwaliteit (fijnstof, stikstofoxiden). Op dit moment zijn er bovendien geen overschrijdingen van de normen, zodat dit geen aanleiding kan zijn voor een milieuzone", laat de gemeente Heerlen weten. "Wel overwegen wij in 2030 een zero-emissiezone in te voeren om een bijdrage te leveren aan de CO2-reductie en aan de leefbaarheid in het centrum. Dit is echter nog in de onderzoeksfase."

Geen plannen
"De gemeente Kerkrade kent op dit moment geen milieuzone en er zijn momenteel ook geen plannen om deze te gaan instellen", is de korte reactie vanuit Kerkrade. Datzelfde geldt voor de gemeente Sittard-Geleen. "Sittard-Geleen heeft geen (wezenlijke) knelpunten ten aanzien van de luchtkwaliteit. Invoering van milieuzones is daarom op dit moment niet aan de orde." En Venray loopt ook niet warm voor een milieuzone: "Er is in Venray geen milieuzone ingesteld en er ligt ook geen voornemen daartoe."

Roermond Bereikbaar
"Het invoeren van milieuzones is op dit moment geen onderwerp van gesprek. Wel is sinds 2017 duurzame mobiliteit een van de speerpunten in ons beleid. We zetten in op lopen en fietsen. We bereiden projecten voor zoals snelfietsroutes, Park & Bike overstappunten aan de randen van de stad voor automobilisten en een deelfiets-concept", laat de gemeente Roermond weten. "Ook zetten we in op slimme en duurzame stadslogistiek zodat minder voertuigen de binnenstad in hoeven om te bevoorraden. Met het concept 'Roermond Bereikbaar' bieden we weggebruikers meer en betere informatie over wegwerkzaamheden, gekoppeld aan acties om mensen op de fiets en in de trein te krijgen."

Boodschappenservice
"We hebben geen voornemen om een algehele milieuzone in te voeren. Momenteel werken we wel samen met ondernemers en belanghebbenden aan de verduurzaming van de stadslogistiek. We zetten kleine stappen zoals een boodschappenservice", vertelt een woordvoerder van de gemeente Venlo. "Als gemeente stimuleren we het gebruik van elektrische deelvoertuigen. Zelf geven we het goede voorbeeld door onze zakelijk kilometers te verduurzamen en zero-emissie na te streven bij de inkoop van eigen voertuigen en andere vormen van mobiliteit."

Geen concrete maatregelen
"De beoogde harmonisatie van het kabinet is voor ons reden om de effectiviteit van milieuzones te gaan onderzoeken, maar momenteel zijn er nog geen concrete maatregelen in beeld", laat de gemeente Weert weten. "Verduurzaming van mobiliteit wordt op dit moment gestimuleerd door het aanbieden van elektrische laadpalen en door de stad fietsvriendelijk te maken."

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Schrijf je in voor 'As ich mer danse kin'
Uitgelicht
Limburgse dansgroepen opgelet!

Je kunt een optreden winnen op De11devande11de 2019 én meedansen met een aantal artiesten.

De Sjeng Kraft Kompenei (SKK) organiseert een danswedstrijd voor Limburgse dans-groepen. De winnaar danst op het grootste vastelaovespodium van Limburg: de11devande11de op het Vrijthof in Maastricht maandag 11 november 2019. Samenwerkingspartners zijn SKK, de Muziekgieterij in Maastricht en regionale omroep L1.

Geef je op voor 'As ich mer danse kin'!
Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Steun de actie Mijn Limburgs Hart

Hoe ga je verder na een plotse hartstilstand overleefd te hebben? Limburgse cardiologen gaan op bezoek bij hun patiënten om een antwoord te geven op deze vraag. L1 zendt van eind mei tot eind september wekelijks een indringend verhaal uit van een patiënt die op een of andere manier is geconfronteerd met plotse hartstilstand.

De actie Mijn Limburgs Hart heeft als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg.

Meer over Mijn Limburgs Hart

Meest gelezen