Overslaan en naar de inhoud gaan

Behalve Maastricht ziet Limburg weinig in milieuzone

Geplaatst opdinsdag 14 mei 2019 - 6:00

Eigenaren van een oude dieselauto kunnen voorlopig ongestoord blijven rondrijden, want Limburgse steden zijn niet van plan om milieuzones in te stellen voor voertuigen met een hoge uitstoot aan schadelijke stoffen.

Enige uitzondering is Maastricht waar de gemeenteraad dinsdagavond vergadert over het aanpassen van de milieuzone in het stadscentrum.

Eigen beleid
Het kabinet heeft vorige maand aangekondigd om vanaf 2020 de regels voor milieuzones in heel Nederland gelijk te trekken. Momenteel is er een bonte lappendeken aan regels, borden, handhaving en boetes. Iedere gemeente bepaalt haar eigen beleid, wat bij automobilisten, brommer- en scooterrijders tot verwarring leidt.

Zelfde borden
Om daar een einde aan te maken, kunnen automobilisten die rijden op diesel vanaf 2020 op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone. Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren, of ze auto's van vijftien dan wel twintig jaar oud weren, en hoe groot de milieuzone is.

Wel toegankelijk
Milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto's. Verder komen in iedere gemeente dezelfde, eenduidige verkeersborden die herkenbaar en begrijpelijk zijn voor de automobilist. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op omdat auto's in de loop der tijd steeds minder schadelijke stoffen zullen uitstoten.

Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Arnhem en Eindhoven hebben al milieuzones ingesteld. Andere steden zullen naar verwachting vanaf 2020 volgen. Maar niet in Limburg, zo blijkt na een rondgang van L1 langs de stedelijke gemeenten in de provincie.

Zero-emissie
"In 2009 is besloten geen milieuzone in te voeren, omdat uit onderzoek van 2008 bleek dat de kosten van een milieuzone niet in verhouding staan tot de geringe verbetering van de luchtkwaliteit (fijnstof, stikstofoxiden). Op dit moment zijn er bovendien geen overschrijdingen van de normen, zodat dit geen aanleiding kan zijn voor een milieuzone", laat de gemeente Heerlen weten. "Wel overwegen wij in 2030 een zero-emissiezone in te voeren om een bijdrage te leveren aan de CO2-reductie en aan de leefbaarheid in het centrum. Dit is echter nog in de onderzoeksfase."

Geen plannen
"De gemeente Kerkrade kent op dit moment geen milieuzone en er zijn momenteel ook geen plannen om deze te gaan instellen", is de korte reactie vanuit Kerkrade. Datzelfde geldt voor de gemeente Sittard-Geleen. "Sittard-Geleen heeft geen (wezenlijke) knelpunten ten aanzien van de luchtkwaliteit. Invoering van milieuzones is daarom op dit moment niet aan de orde." En Venray loopt ook niet warm voor een milieuzone: "Er is in Venray geen milieuzone ingesteld en er ligt ook geen voornemen daartoe."

Roermond Bereikbaar
"Het invoeren van milieuzones is op dit moment geen onderwerp van gesprek. Wel is sinds 2017 duurzame mobiliteit een van de speerpunten in ons beleid. We zetten in op lopen en fietsen. We bereiden projecten voor zoals snelfietsroutes, Park & Bike overstappunten aan de randen van de stad voor automobilisten en een deelfiets-concept", laat de gemeente Roermond weten. "Ook zetten we in op slimme en duurzame stadslogistiek zodat minder voertuigen de binnenstad in hoeven om te bevoorraden. Met het concept 'Roermond Bereikbaar' bieden we weggebruikers meer en betere informatie over wegwerkzaamheden, gekoppeld aan acties om mensen op de fiets en in de trein te krijgen."

Boodschappenservice
"We hebben geen voornemen om een algehele milieuzone in te voeren. Momenteel werken we wel samen met ondernemers en belanghebbenden aan de verduurzaming van de stadslogistiek. We zetten kleine stappen zoals een boodschappenservice", vertelt een woordvoerder van de gemeente Venlo. "Als gemeente stimuleren we het gebruik van elektrische deelvoertuigen. Zelf geven we het goede voorbeeld door onze zakelijk kilometers te verduurzamen en zero-emissie na te streven bij de inkoop van eigen voertuigen en andere vormen van mobiliteit."

Geen concrete maatregelen
"De beoogde harmonisatie van het kabinet is voor ons reden om de effectiviteit van milieuzones te gaan onderzoeken, maar momenteel zijn er nog geen concrete maatregelen in beeld", laat de gemeente Weert weten. "Verduurzaming van mobiliteit wordt op dit moment gestimuleerd door het aanbieden van elektrische laadpalen en door de stad fietsvriendelijk te maken."

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Halve Finales LVK 2020 volg je bij L11 Alaaf
Uitgelicht
Halve Finale LVK vrijdag op L1 TV

Het feest gaat weer beginnen! 60 artiesten duiken de Halve Finales van het LVK in. Welke 20 liedjes gaan uiteindelijk naar de finale van het 44e LVK?

Volg de 3 Halve Finales op L1 TV, L1 Radio en L11 Alaaf. Iedere vrijdag om 18:00 en zaterdag om 13:00.

Bekijk hier de 3 Halve Finales
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Podcast van L1
Uitgelicht
Abonneer je op de podcasts van L1

Luisteren wanneer je zelf wilt: de podcasts van L1! Van exclusieve gesprekken tot fragmenten uit verschillende programma's. Van popmuziek tot klassieke muziek. Van cultuur tot wetenschap.

Er is voor ieder wat wils...

Bekijk hier alle podcasts

Meest gelezen