Overslaan en naar de inhoud gaan

Analyse: Witte streep is voor Verstappen een gouden greep

Geplaatst opzondag 9 augustus 2020 - 19:51

Max Verstappen verraste zondagmiddag vriend, vijand én zichzelf. De triomftocht op Silverstone was er een die voortkwam uit lef, risico en race-instinct, maar vooral het perfect uitvoeren van een bandenstrategie.

Dat die elementen zondagmiddag bij de 70th Anniversary Grand Prix samenkwamen, zorgde ervoor dat Verstappen voor het eerst dit seizoen op het hoogste treetje van het podium stond. Daarmee lijkt hij niet langer een ergernis, maar zelfs een probleem te worden voor het Mercedes-team.

Alles is anders
Want race-overwinningen, die leken dit seizoen alleen weggelegd voor Lewis Hamilton en Valtteri Bottas. In de eerste drie races van dit seizoen was het niet de vraag of Verstappen kon meestrijden om race-zeges; nee, het was vooral de vraag hoe dichtbij de Limburger kon komen. Daar leek het een week geleden op Silverstone opnieuw op uit te draaien, totdat Bottas en Hamilton in het slot lek reden. Toen werd Verstappen de zege bijna in de schoot geworpen. Dat was deze zondag wel anders.

Lees ook: Sensatie op Silverstone: Verstappen klopt de Mercedessen

Eigen plan
Verstappen was de enige topcoureur die zaterdag tijdens de kwalificatie ervoor had gezorgd dat hij op de hardste band aan de race kon beginnen. Beginnen op de band met de witte streep bleek op het asfalt een gouden greep: waar Hamilton en Bottas al na zes ronden op de mediumband aangaven dat er weinig jus meer in hun rubber zat, trok Verstappen op een op papier langzamere band zijn eigen plan. Eigenlijk waren de eerste paar rondes op Silverstone de enige waar Verstappen terrein verloor ten opzichte van Mercedes.

Kritiek punt
Verstappen ging effectief met zijn banden om, kon het tempo van Bottas en Hamilton volgen en sloot zodoende zelfs aan bij de Britse wereldkampioen. Een kritiek punt in de race diende zich aan: de racer Verstappen wilde de spaarzame kans om Hamilton op de baan in te halen met beide handen aangrijpen, de strateeg Verstappen wist dat het opsparen van de banden belangrijker was en dat Hamilton binnen afzienbare tijd toch een pitstop moest gaan maken. De strateeg in Max won het op dat moment gelukkig van de racer. Het tekent de ontwikkeling van onze provinciegenoot, die in de eerste jaren van zijn carrière nog wel eens door ongeduld op de koffie kwam en daarmee zijn eigen kansen verspeelde.

Voor het eerst kan Verstappen reageren
Toen Bottas en Hamilton hun eerste pitstop maakten, voltrok alles zich zoals Red Bull dat op de tekentafel uitgetekend had. Verstappen was op oudere banden de snelste man op de baan en Mercedes liep met beide coureurs achter de feiten aan; voor het eerst dit jaar kon Verstappen reageren op wat Hamilton én Bottas deden, in plaats van andersom. Verstappen keerde na zijn stop een fractie achter Bottas terug op het circuit. De racer Verstappen was er toen echter als de kippen bij en bij de eerste beste gelegenheid passeerde hij de Mercedes-coureur.

Onmacht bij Mercedes
Dat was een belangrijk moment: Verstappen had toen immers met de koppositie, verse banden en een solide strategie, de race onder controle. En dat was ook het moment waarop Mercedes de bui zag hangen. Het trucje waarbij Hamilton langer doorreed op de harde band om een een-stop-strategie te veinzen, leek vooral geboren uit onmacht: bij Mercedes waren véél sneller strepen en blaren op de banden zichtbaar dan bij Red Bull en de race van vorige week had al aangetoond dat het op Silverstone haast onmogelijk was om de race met één stop uit te rijden; zeker mét zachtere banden en zonder safety car-situatie.

Geen incident
De race van deze zondag toonde aan dat de bandenproblematiek bij de Silberpfeilen van een week geleden dus geen incident was: wéér op Silverstone, wéér bij de beste auto van het veld. Bij de kwalificatie, waarbij de auto's op vol vermogen rijden en het om enkele rondjes gaat, heerste Mercedes, in de race, waar het om presteren over 52 rondes gaat, heerste de Limburger in de Red Bull. De desillusie was na de race ook zichtbaar, bij Hamilton, Bottas én teambaas Toto Wolff.

Teruglezen: Glorieuze middag voor Verstappen op Silverstone

ANP-420537122
Max Verstappen op het podium met Lewis Hamilton. Hamilton leidt het WK, Verstappen staat nu tweede.
Foto: ANP

Risico
De keerzijde van de medaille is dat het ook heel anders had kunnen lopen, want zonder een gokje had Verstappen niet zijn masterplan kunnen uitvoeren: hij mocht op de harde band starten omdat hij tijdens het tweede deel van de kwalificatie op die bandencompound zijn snelste ronde had geklokt. Normaliter verschijnen coureurs daarna nog eens op de baan op een snellere band om een snellere ronde te rijden mocht dat noodzakelijk zijn, maar dat deed Verstappen niet. Dat had hem fataal kunnen worden; de marge naar de elfde startplek bedroeg aan het eind van Q2 immers slechts twee tienden van een seconde. In dat geval was een podiumplek, laat staan een overwinning, een utopie geweest.

Probleem?
Langzaam maar zeker begint Verstappen niet alleen op de baan, maar ook in de rangschikking een serieus probleem te worden voor het zo dominante Mercedes. Verstappen heeft Valtteri Bottas immers van de tweede plek gestoten en bezet die nu zelf, met een voorsprong van vier punten. Het gat naar WK-leider Hamilton is desondanks nog groot: de zesvoudig wereldkampioen heeft 30 punten voorsprong. De verklaring voor die marge is dat Verstappen en Bottas door panne één keer buiten de punten finishten. Overkomt dat Hamilton ook een keer, dan is de strijd om de wereldtitel volledig open.

Lees ook: Teambaas Horner: Max controleerde race prachtig

Niet uitvlakken
Verstappen heeft het dus niet helemaal in eigen hand. Maar na de catastrofale seizoensstart in Oostenrijk, waar men op voorhand met potlood twee Verstappen-zeges opschreef maar het uiteindelijk een uitvalbeurt en een derde plek werd, hebben de races op de Hungaroring en tweemaal Silverstone aangetoond dat de Red Bull-coureur écht niet uitgevlakt kan worden: hij werd twee keer tweede en won zondag dus zijn eerste race van het seizoen. Ondanks de achterstand ten opzichte van Hamilton kan niemand meer ontkennen dat Verstappen in the mix zit.

Wachten op rechtstreeks duel
De wetenschap dat Red Bull normaal gesproken gaandeweg het racejaar alsmaar sterker gaat presteren, doet de hoop op een spannende strijd om de troon aanwakkeren. De tijd dat Mercedes met een verrekijker achterom keek naar Verstappen, lijkt voorbij. Zeker wanneer dat team ook op andere circuits blijft worstelen met de banden. Het is wachten tot het tot een rechtstreeks duel tussen de kemphanen Verstappen en Hamilton op het circuit komt. Wellicht over een week al, op de plek waar Verstappen ooit de eerste van zijn nu negen race-overwinningen boekte: het Circuit de Catalunya bij Barcelona.

Deel dit bericht via
1limburg graphic amateurvoetbal

Bekijk de amateurvoetbaluitslagen.

Overzicht
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het nieuwe bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Ieder weekend op L1 TV!

Bekijk hier alle recepten
Limburg in Beweging iedere dag om 10:00 en 14:30 op L1 TV
Uitgelicht
Limburg in Beweging iedere dag op L1 TV

Heel belangrijk: blijf bewegen. Dat verbetert je immuunsysteem. En dat kan in je eigen woonkamer! Doe iedere dag mee om 10:00 en 14:30 op L1 TV.

Zes weken lang geeft fysiotherapeut Erik Eurelings een half uur lang tips om thuis gezond te bewegen. Samen sterk tegen corona!

Iedere dag om 10:00 en 14:30 op L1 TV

Meest gelezen