Overslaan en naar de inhoud gaan

Analyse: Wie had in Bakoe het geluk van de wereldkampioen?

Geplaatst opzondag 6 juni 2021 - 22:09

De Grand Prix van Azerbeidzjan was een van de krankzinnigste in de recente geschiedenis van de Formule 1. Ook voor Verstappen, die een droomscenario in één klap(band) zag verdwijnen.

De hamvraag na afloop: wie had in Bakoe het geluk van een wereldkampioen? Verstappen en Lewis Hamilton raken in de strijd om het wereldkampioenschap immers voorlopig niet van elkaar verlost. Dat is mooi voor de sport, maar bovenal bijzonder, gezien alle wendingen die de race in Bakoe kende.

Lees ook: Verstappen crasht, grijpt naast zege, maar houdt WK-leiding

Dominantie
Een ruiter is niets zonder zijn paard en een F1-coureur is niets zonder een functionerende bolide. Maar nog voordat die apotheose vol rampspoed zich voltrok, was de GP van Azerbeidzjan al gedenkwaardig. Want na jaren achtervolgen, gewissel met tweede rijders en races waarin het allemaal nét niet tot wasdom kwam, zagen we zondag een wedstrijd die gedomineerd werd door Red Bull. Niet Mercedes, niet Ferrari, maar de Oostenrijkse renstal bezette de eerste (Verstappen) en tweede (Perez) plek. Eindelijk hoefde Verstappen de klus niet in zijn eentje te klaren.

Zeldzaam beeld
Met een trage pitstop hielpen Hamilton en Mercedes weliswaar een handje, maar los van de twee seconden die de Brit daarbij verspilde, wonnen Verstappen én Perez rondom de pitstops nóg enkele seconden ten opzichte van Hamilton. De bonus was dat Perez er daarna ook nog eens in slaagde de jagende Hamilton van zich af te houden en Verstappen op zijn beurt steeds verder wegreed. Het beeld van de zevenvoudig wereldkampioen die op racepace door twee Red Bulls geklopt werd, zagen we de afgelopen jaren zelden tot nooit.

Klapband
Zelfs de crash van Lance Stroll - een incident, want hoe vaak gebeurt het nu dat een F1-auto in rechte lijn een klapband krijgt - kreeg de Red Bull-brigade niet aan het wankelen, want Perez hield ook na de herstart vol en Verstappen ging enkele seconden vóór zijn teamgenoot en Hamilton soeverein op weg naar een grotere voorsprong in het WK. Totdat ook Verstappen, die geen blaam trof, door zijn eigen rubber geveld werd; in één klap(band) konden de dagzege, de serie van zes top-twee-finishes op rij én de WK-leiding de prullenbak in. Het geluk van de wereldkampioen Hamilton? Ja, zou je zeggen.

Lees ook: Verstappen wijt uitvalbeurt aan kwaliteit van Pirelli-banden

Van Monaco-bus tot rokende remmen
Mercedes bleek echter nog niet klaar met het stapelen van fouten. Doorgaans duurt een festival één weekend, maar het twee weken geleden ingezette Mercedes-foutenfestival blijft maar duren. In Monaco maakte de pitcrew Valtteri Bottas onschadelijk bij een mislukte pitstop en wees Hamilton met een beschuldigende vinger naar het team dat hem 'met een bus opzadelde' op het krappe stratencircuit. In Azerbeidzjan gingen team én Hamilton de fout in met de reminstellingen bij de herstart, waardoor de Brit met véél te hete remmen de eerste bocht volledig miste en nul punten pakte, net als de onzichtbare Bottas, die na een dramatisch weekend op een beschamende twaalfde plaats finishte.

Kart
Waar het vorig seizoen de standaard was voor Mercedes om met haar auto's in twee races zo'n 80 punten te pakken, voegde Mercedes nu in Monaco en Azerbeidzjan precies zeven (!) punten aan het totaal toe. Dat kan twee dingen betekenen; het team kent ongelofelijk veel pech in de afgelopen twee raceweekenden, óf de glans begint écht van de Silberpfeile te verdwijnen. Overigens, de laatste keer dat Hamilton, Bottas én Verstappen nul punten pakten in een raceweekend was bij de GP van Japan in 2013. Ter illustratie: Bottas reed toen in een Williams, Verstappen in een kart.

Bijzonder
Dat feitje onderstreept hoe bijzonder de GP van Azerbeidzjan was. Datzelfde kan gezegd worden van de podiumplaatsen van Sebastian Vettel en Pierre Gasly, coureurs in de middenmoot die vaker komen bovendrijven in chaotische races. En wat te denken van de zeldzame twee rondes tellende sprintrace die het sluitstuk van de race vormde, de vier rode vlag-situaties die we zaterdag tijdens de kwalificatie zagen én de wederom in Bakoe excellerende Pérez? Van de elf keer die hij een F1-race op het podium finishte, gebeurde dat drie keer in Azerbeidzjan. En dit was in zijn zesde optreden zijn eerste zege in dienst van Red Bull, iets dat zijn voorgangers Gasly en Albon in een heel seizoen niet gelukt is.

Hoofdbrekens
Al met al vertrekken behoorlijk wat mensen met hoofdbrekens en vraagtekens uit Bakoe. Is een machtsovername door Red Bull, dat ook op een powercircuit ijzersterk blijkt, aanstaande? Wat is er met Bottas aan de hand? Hoe groot is het probleem van Pirelli nu twee keer een achterband explodeert op een moment dat dit, gezien de levensduur en de plek op de baan, niet zou moeten kunnen? Hoe duur is het puntverlies voor Hamilton? En voor Verstappen? De Limburger weet in ieder geval dat hij ondanks alle tumult 'gewoon' WK-leider blijft, met vier punten meer dan Hamilton.

Spanning en sensatie
Goed nieuws voor de mensen die vrezen voor hun bloeddruk, na de race van zondag en met een EK voetbal in het vooruitzicht: de kans is zeer klein dat de GP van Frankrijk over twee weken net zo bol staat van de spanning en sensatie. Het circuit van Paul Ricard, dat volgens coureurs door de verfkleuren en de verwarrende lay-out meer weg heeft van het parkeerterrein van een supermarkt dan van een racetempel, staat op z'n zachtst gezegd niet te boek als een garantie voor vuurwerk. Al is in Bakoe eens te meer bewezen dat Verstappen en Hamilton altijd rekening moeten houden met factoren waar ze zelf letterlijk en figuurlijk beperkt grip op hebben.

Deel dit bericht via
1limburg graphic amateurvoetbal

Bekijk de amateurvoetbaluitslagen.

Overzicht
Uitgelicht
Win een maand lang gratis campagne bij L1

Limburg gaat weer open! Dat is goed nieuws voor alle Limburgers, voor ons en zeker ook voor u als Limburgse ondernemer. Eindelijk kunt u weer doen waar u het beste in bent, ondernemen. Dat moeten we vieren vinden we bij L1 en daarom geven wij nu een maand lang gratis campagne weg!

Test uw kennis in de L1 75-jaar jubileumquiz en misschien bent u gratis een hele maand lang zicht- of hoorbaar op L1 TV of L1 Radio!

Doe de L1 75-jaar Jubileumquiz
Uitgelicht
Schiet ook mee met het OLS dankzij de gratis app. Geef je hier op!

Dankzij de gratis OLS-app kun je het nu zelf beleven hoe het is om onder een schuttersboom te staan met een buks. Kleine bölkes, houd rekening met de wind en hoe is het met de spanning? Je kunt oefenen tot je zelf een schutterskoning(in) bent.

Op zondag 4 juli zal voor de tweede keer in de geschiedenis het online-OLS worden geschoten. L1 werkt volop samen met de OLS-Federatie en doet weer uitgebreid verslag van dit schietspel. 'Echte' schutters, maar ook sportvrienden, vriendinnenclubs, families en vrienden van een keet, zoals in Haelen, roepen we op om deel te nemen. Vooraf inschrijven is wel noodzakelijk.

Geef je hier op
Uitgelicht
Tour de L1mbourg viert nieuwe start na coronacrisis

Na maanden van lockdown en coronabeperkingen, gaat L1 drie weken lang de provincie in. Het wielerprogramma Tour de L1mbourg staat zo symbool voor een nieuwe start. “Pas nu merk je hoe belangrijk het is om samen te komen, om samen die sportzomer te beleven. In Tour de L1mbourg koesteren we dat sentiment dit jaar.”

Van zaterdag 26 juni t/m zondag 18 juli iedere dag op L1 TV.

Bekijk hier alle locaties
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane

Meest gelezen