Overslaan en naar de inhoud gaan

Analyse: iedereen bezweek onder de druk in GP Saudi-Arabië

Geplaatst opzondag 5 december 2021 - 23:25

De Formule 1-titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton krijgt een ontknoping die een van de kernbeginselen van de sport perfect samenvat: wie als eerste over de eindstreep komt, wint.

Maar de manier waarop we op dat punt terecht zijn gekomen, kan inmiddels een boek geschreven worden. Niet eens over het hele seizoen, maar ook alleen al over de Grand Prix van Saudi-Arabië. Die was tumultueus, kolderiek en onnavolgbaar tegelijk, met dank aan een collectief foutenfestival van alle betrokkenen, die behoorlijk onder de druk leken te bezwijken.

Lees ook: Verstappen en Hamilton op gelijke hoogte naar slotrace

De muur
Laten we beginnen bij de man die -wat betreft de rangschikking- miraculeus genoeg nog altijd de beste papieren voor de wereldtitel heeft: Max Verstappen. Hij ging zaterdag al voor het eerst de fout in, door zijn Red Bull op het moment suprême in de kwalificatie de muur in te rijden. Daardoor startte hij niet vanaf poleposition, maar als derde. En ondanks dat hij zich in de race bij vlagen van zijn beste kant liet zien, is het onvermijdelijk om te concluderen dat hij enkele keren de mist in ging.

'Ze verdienen niet één woord'
Zo verprutste hij de eerste herstart toen hij wonderwel de koppositie in handen had. Maar bovenal gaf hij de wedstrijdleiding drie keer de gelegenheid hem te bestraffen, variërend van het overschrijden van de baanlimieten tot druistig rijgedrag in duel met Hamilton. Op dat moment leverde hem het één tijdstraf van vijf seconden op. Verstappen zelf tegenover Ziggo Sport over de wedstrijdleiding: "Ze verdienen niet één woord uit mijn mond."

Titel op de tocht
Zijn grote rivaal, Lewis Hamilton, zocht eveneens het randje op. Niet bij de tweede herstart, want daar liet de Brit zich piepelen en koos hij eieren voor zijn geld om een fatale aanrijding te vermijden, wat overigens maar net lukte. Dat moment getuigde van weinig scherpte bij de zevenvoudig wereldkampioen, die wist dat hij vandaag zijn recordtitel kon verspelen. En dat deed Hamilton bijna alsnog op het moment dat Verstappen de weg vrij maakte voor Hamilton om hem in te halen.

Max Verstappen Lewis Hamilton Esteban Ocon GP Saudi-Arabië 2021
Verstappen, Hamilton en Ocon naast elkaar.
Foto: Red Bull Content Pool

'Heel verwarrend'
Het moment waarop Hamilton inrijdt op de vertragende Verstappen -een misser van formaat van de Mercedes-coureur mede veroorzaakt door gebrekkige communicatie- had het einde van zijn titelkansen kunnen zijn. Een opzettelijke braketest, zoals hij de actie van Verstappen aanvankelijk benoemde, kon je het onmogelijk noemen. "Opeens remde hij af, hij bewoog van links naar rechts", luidde de lezing van Hamilton. "Ik wist niet dat hij de plek ging teruggeven. Het was heel verwarrend."

Lees ook: Verstappen en Hamilton moeten zich melden bij stewards

Misschatting
De acties van coureurs zijn van doorslaggevend belang in de autosport, maar ook de teamleiding van zowel Mercedes als Red Bull lieten steken vallen. Om met de brigade van Toto Wolff te beginnen: de engineers leken in de meest cruciale fase van de race door de Saudi-Arabische bomen het bos niet meer te zien. Én ze maakten vroeg in de race een kapitale fout door Hamilton en Bottas tijdens de safetycarsituatie banden te laten wisselen op het moment dat een rodevlagsituatie ophanden was. Verstappen kreeg daardoor de leiding en een gratis bandenwissel cadeau.

Banden
Maar ook het Red Bull-team treft enige blaam. Hoe verstandig was het immers om Verstappen bij de tweede herstart op mediumbanden de baan op te sturen? Het leverde hem wellicht een fractie extra grip op in de eerste meters, maar het zadelde Verstappen met een onmogelijke strijd tegen Hamilton én zijn eigen banden op. En dat terwijl er nog bovengemiddeld veel virtual safetycarsituaties ontstonden waarin Verstappen de banden kon sparen.

Chaos
En dan is er nog het vraagstuk of Verstappen de plek aan Hamilton wel had moeten teruggeven. Dat droeg het team hem op, maar die actie bleek overbodig omdat hij op hetzelfde moment de tijdstraf kreeg van de wedstrijdleiding. De plek cadeau geven én bestraft worden kon nooit de bedoeling zijn, daarbij slaagde de teamleiding er niet in om orde in die chaos te scheppen.

Max Verstappen en Lewis Hamilton botsing GP Saoedi-Arabië (5 december 2021)
De botsing tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton in beeld.
Foto: Red Bull Content Pool

Onconventioneel
Tot slotte kwam een behoorlijk deel van de chaos ook op het conto van de wedstrijdleiding, onder aanvoering van race director Michael Masi. Zoals gezegd schortte het in meerdere richtingen aan communicatie wat betreft het teruggeven van posities en eventuele straffen die zouden volgen. En de wijze waarop Masi en zijn stewards omgingen met de eerste aanvaring tussen Verstappen en Hamilton, pal na de eerste herstart, mag op zijn minst onconventioneel genoemd worden.

Geen topdag
De wedstrijdleiding bemoeide zich daar immers mee, maar niet door een tijdstraf uit te delen, maar door hem bij de tweede herstart twee plekken terug te zetten ten opzichte van de leidende positie waar hij reed. En het duurde ook nog even voordat Masi aan Red Bull duidelijk wist te maken het om P3 en niet P2 ging. Al met al geen topdag dus voor de mannen van de FIA.

Lees ook: Verstappen: 'Dit is geen Formule 1'

Fietspad
Je zou ook nog de discussie kunnen voeren of het hagelnieuwe circuit van Djedda geschikt is gebleken voor de Formule 1. Inhalen leek er net zo moeilijk als op Zandvoort en mede door de inrichting van het circuit verdween het tempo keer op keer uit de race met twee rodevlagistuaties, één safetycar en drie virtual safetycars. Net zoals je je mag afvragen of je een Leopard-tank over een fietspad kunt dirigeren, kun je je afvragen of Djedda genoeg ruimte biedt voor F1-bolides.

Bijzonder
Al met al heeft het geleid tot een scenario waarvan menig statisticus zich zal afvragen hoe groot de kans nou was dat het zo ver zou komen. Niet alleen is het bijzonder dat Verstappen en Hamilton exact evenveel punten hebben, maar het is ook merkwaardig dat dat aantal én zo hoog is, en dat ze elkaar zelfs in een seizoen met halve punten -door de race in Spa- niets toegeven: 369,5 punten.

1974
De laatste keer in de Formule 1 dat twee titelkandidaten met hetzelfde puntenaantal aan de slotrace begonnen, was in 1974. De Duitse krant BILD toverde eerder deze week een vergelijking tussen Verstappen versus het Duitse Mercedes enerzijds en het Nederlands voetbalelftal versus het Duits voetbalelftal in de WK-finale van, inderdaad, 1974 uit de hoge hoed. 'Weint Holland wieder?', was de centrale vraag. Het is voor Verstappen te hopen dat Hamilton hem gunstiger gezind is dan Gerd Müller dat was voor onze natie in 1974.

Deel dit bericht via
Overzicht
Limburgse 100
Uitgelicht
Luister op Hemelvaartsdag naar de Limburgse 100!

Voor de zesentwintigste keer wordt de Limburgse 100, de lijst met de grootste Limburgse hits aller tijden, uitgezonden op Hemelvaartsdag. Het Limburgse publiek heeft ook dit jaar weer hun stem online uit kunnen brengen. Luister mee op 26 mei 2022, vanaf 08:00 uur op L1 Radio!

L1.nl/Limburgse100
Repetitie Dagboek van een Herdershond
Uitgelicht
L1 neemt een kijkje achter de schermen bij Dagboek van een Herdershond

L1 volgt de totstandkoming van de musical Dagboek van een Herdershond in een driedelige documentaireserie. Van de audities tot de eerste lezing van het script, van de repetities tot het inspelen van de muziekband, de camera's van L1 waren erbij.

L1.nl/Herdershond

Meest gelezen