Overslaan en naar de inhoud gaan

Analyse F1: Ook dominant Mercedes kent haar grenzen

Geplaatst opzondag 2 augustus 2020 - 19:29

Op het moment dat Max Verstappen zondagmiddag moest concluderen dat Mercedes ongenaakbaar is, liep de superieure Duitse renstal toch deuken op.

Een overwinning op Silverstone had Verstappen zonder twijfel in de schoot geworpen gekregen, maar de slotfase van de Britse Grand Prix toonde aan dat de Mercedes-dominantie ook zijn grenzen kent.

Niets in de melk te brokkelen
Vijftig ronden lang hadden Max Verstappen en Red Bull ten opzichte van Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Mercedes niets in de melk te brokkelen. Op identieke banden zag de Limburger de Brit en de Fin langzaam maar zeker uit het zicht verdwijnen. Bottas kon het tempo van Hamilton op een afstand van zo'n drie seconden prima volgen, maar van druk van Verstappen op het Mercedes-duo was geen enkele sprake.

Op z'n kop
Toen volgde de slotfase die alles op z'n kop zette. Van het hele Formule 1-veld waren er slechts drie coureurs die met een lekke band te maken kreeg: Carlos Sainz, Bottas en Hamilton. Het zijn coureurs die doorgaans bij de beste vijf of zes rijders van het veld worden gerekend en meermaals bewezen hebben goed met hun banden om te kunnen gaan. En twee van hen zitten in de beste auto van allemaal. Uitgerekend zij wisten niet heelhuids de finish te halen.

Verklaring
En dat terwijl de beide Mercedes-coureurs een dusdanig comfortabele marge op Verstappen hadden, dat de bolides zeker niet de hele race op de limiet hebben gereden. Het is dus zoeken naar een verklaring voor die extreme bandenslijtage. Feit is dat de conclusie getrokken mag worden dat ook de Mercedes-equipe haar zwakke punten heeft, ook in een race waarin zij ogenschijnlijk niets te vrezen hebben.

ANP-419959920
Lewis Hamilton bekijkt zijn beschadigde bolide pal na de overwinning op Silverstone.
Foto: ANP

Onaantastbaarheid voorbij
Bij de openingsrace in Oostenrijk haalde teambaas Toto Wolff ook al eens aan dat de beperkingen van de Mercedes louter en alleen niet blootgelegd werden doordat de auto's door de concurrentie niet tot het uiterste werden gedwongen. Het laat onverlet dat het totaalpakket van de Silberpfeilen concurrenten als Red Bull, Ferrari en Racing Point op alle fronten aftroeft, maar de vermeende onaantastbaarheid is na zondag verleden tijd.

Geluk...
Wat zondag ook bleek, is hoe dicht geluk en ongeluk bij elkaar liggen in de haast geregisseerde wereld van de Formule 1. Het geluk van Verstappen zit in het feit dat de twee auto's die voor hem rijden in de laatste twee rondes lek rijden. Het ongeluk van Verstappen zit in het feit dat hij pal na de lekke band van Bottas de pitsstraat indook om op softbanden nog de snelste ronde te rijden en dus een bonuspunt te pakken.

...en ongeluk
Een logische strategie, want Verstappen had een enorme voorsprong op nummer drie Leclerc en raceleider Hamilton ging onbedreigd op de zege af. Totdat Hamilton in de slotronde zélf met een lekke linkervoorband te maken kreeg. Gebeurt het een ronde eerder, dan laat Verstappen die pitstop achterwege en pakt hij de racezege. Maar ook als Hamilton niet een ronde, maar twee bochten eerder lek had gereden, had Verstappen de racezege te pakken gehad. Uit de racedata blijkt dat de Red Bull-kopman in de laatste ronde maar liefst 28 seconden inliep op de regerend wereldkampioen.

Leven in de banden
Dat zijn heel veel seconden, maar voor Verstappen nét vijf seconden te weinig. Overigens klokte Verstappen in het laatste kwart van de race, op gepaste afstand, sowieso al vergelijkbare of zelfs snellere rondetijden dan Hamilton en Bottas. Mogelijk dat Mercedes de coureurs op dat moment al opdracht had gegeven iets voorzichtiger met de banden om te springen; tegelijkertijd toont het ook aan dat Verstappen wél nog genoeg 'leven' in zijn banden had.

Slag te slaan
Interessant is het feit dat bandenleverancier Pirelli voor de race van volgende week, ook op Silverstone, zachtere bandentypes geselecteerd heeft dan de samenstelling waarover de teams deze week konden beschikken. Enerzijds gaan teams, met name Mercedes, dus op zoek naar oplossingen voor de volgende grand prix op hetzelfde circuit, anderzijds krijgt iedereen over enkele dagen dus weer met andere bandencompounds en, vooral, nóg meer slijtage te maken. Het is aan Red Bull en Verstappen om daar een slag te slaan.

WK nog niet gelopen
En ondanks de overtuiging waarmee Hamilton en Bottas zich in de eerste vier races van dit seizoen presenteerden, is het verschil qua punten in het wereldkampioenschap wellicht kleiner dan gedacht. Bottas eindigde zondag buiten de punten, waardoor Verstappen nu nog maar zes punten achterstand heeft op de Fin. Hamilton is de enige in de top drie die nog niet uitviel of buiten de punten finishte. Hij heeft daardoor 30 royale punten voorsprong op Bottas en 36 punten meer dan Verstappen, die na zijn uitvalbeurt in de eerste race vervolgens telkens op het podium gefinisht is.

Met nog negen tot twaalf races lijkt het dus zeker nog geen gelopen koers voor de Limburger, ondanks de soms pijnlijke verschillen op de baan. Het is een paradox die over een week ongetwijfeld een vervolg krijgt bij de vijfde grand prix van het nu al spraakmakende Formule 1-seizoen.

Deel dit bericht via
1limburg graphic amateurvoetbal

Bekijk de amateurvoetbaluitslagen.

Overzicht
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het nieuwe bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Ieder weekend op L1 TV!

Bekijk hier alle recepten
Limburg in Beweging iedere dag om 10:00 en 14:30 op L1 TV
Uitgelicht
Limburg in Beweging iedere dag op L1 TV

Heel belangrijk: blijf bewegen. Dat verbetert je immuunsysteem. En dat kan in je eigen woonkamer! Doe iedere dag mee om 10:00 en 14:30 op L1 TV.

Zes weken lang geeft fysiotherapeut Erik Eurelings een half uur lang tips om thuis gezond te bewegen. Samen sterk tegen corona!

Iedere dag om 10:00 en 14:30 op L1 TV

Meest gelezen