Overslaan en naar de inhoud gaan

Een jaar 1Limburg: over verrassingen en valkuilen

Geplaatst opdonderdag 17 september 2015 - 6:00
Bekijk media
  • 4
  • 4
De app van 1Limburg.
Ermindo Armino

We brengen meer Limburgs nieuws dan ooit. Staan bij 95.000 Limburgers als app op de telefoon. Dagelijks trekken we 150.000 bezoekers. Dat zijn veel, maar nog lang niet alle Limburgers. Een jaar na de lancering van 1Limburg stellen we trots vast dat we veel hebben bereikt. Maar er is ook veel dat beter kan. Tijd voor een terug- en vooruitblik.

1Limburg kreeg bij de lancering op 17 september 2014 drie doelen mee van moederorganisaties L1 en MGL (Dagblad De Limburger/Limburgs Dagblad): bereik, bereik en nog eens bereik. Op hun eigen websites trokken L1 en de kranten 100.000 bezoekers per dag. L1 had daarnaast een succesvolle app met 60.000 gebruikers per dag. 1Limburg moest op zijn minst aan de opgetelde aantallen komen.

Een jaar later zitten we met gemiddeld 150.000 unieke bezoekers per dag op app en website nagenoeg op hetzelfde niveau. Die bezoekers bieden we meer dan ooit. Voor de komst van 1Limburg vond je bij L1 vaak dezelfde informatie als op limburger.nl. Nu is er een duidelijk onderscheid: 1Limburg legt zich toe op het snelle nieuws. L1 en de Limburgse kranten brengen duiding en achtergronden bij het nieuws. Op alle digitale platforms van L1, MGL en 1Limburg samen bereiken we nu 210.000 mensen per dag, 60.000 meer dan een jaar geleden.

Illustratie: 1Limburg

Meer nieuws uit Limburg
De overlap in het aanbod van L1 en de Limburgse dagbladen heeft plaats gemaakt voor een gestaag groeiende nieuwsstroom: we brengen meer snel nieuws, actuele foto’s, video en meer primeurs dan ooit. De krant legt zich meer toe op onderzoeksjournalistiek en duiding en dat levert vaker exclusief nieuws op. Met 1Limburg hebben de journalisten van De Limburger en Limburgs Dagblad een podium gekregen waar ze dat nieuws veel breder dan voorheen onder de aandacht kunnen brengen.

Van die mogelijkheid maken ze gretig gebruik. De loverboyaffaire in Valkenburg, het gifverfschandaal bij Defensie in Brunssum en Eygelshoven, de Limburgse Syriëgangers, de affaires rond Jos van Rey en broer Hennie. De redactie van de krant profileert zich dankzij 1Limburg met deze verhalen bij een veel groter publiek dan voorheen. Ook omdat landelijke media primeurs op 1Limburg steeds vaker overnemen, wat bijdraagt aan de belangstelling voor de serieuze journalistiek in onze provincie.

Ook de L1-redactie vestigt via 1Limburg de aandacht op zichzelf. De asbestbrand in Roermond, de ontploffing van een appartement in Heerlen en ongelukken met vrachtwagens op de A2 en de A73 die het verkeer in heel Limburg lamlegden: de journalisten van L1 zijn steevast als eersten ter plekke om uitgebreid verslag te doen op 1Limburg. Bij grote calamiteiten in onze provincie kan daardoor niemand om 1Limburg heen.

Illustratie: 1Limburg

Samenwerking
De redactionele samenwerking tussen L1 en de krant loopt verrassend goed. We hielden aanvankelijk rekening met stevige meningsverschillen. Nu blijkt steeds meer dat L1 en de kranten elkaar prima aanvullen. De redactie van L1 zit bovenop het nieuws en is door haar ervaring met radio- en tv-techniek technisch snel en bekwaam. De redactie van de krant legt zich meer en meer toe op onderzoek en de rol van de luis in de pels van de machthebbers.

1Limburg heeft een eigen redactie, die zelf het snelle nieuws verwerkt en nieuws dat door L1 en de kranten wordt aangeleverd doorplaatst. Dan kan het gebeuren dat je van de moederredacties twee artikelen over hetzelfde onderwerp krijgt waarin de feiten anders worden geïnterpreteerd. Het aantal incidenten dat zich heeft voorgedaan is op één hand te tellen. De enkele keer dat het gebeurde, hebben we het in goed overleg opgelost.

De redacties maken ook steeds beter gebruik van elkaar. Journalisten van de krant zijn tegenwoordig kind aan huis bij L1. Ze brengen hun primeur via 1Limburg, lichten hem toe in L1 NWS of bij L1 AvondGasten en vestigen zo extra aandacht op hun achtergrondverhalen in de krant. De journalist krijgt zo maximale aandacht en L1 heeft er een extra bron bij. Dat bevalt zo goed dat op de MGL-redactie in Sittard een permanente camera van L1 is geïnstalleerd, waarmee journalisten van de krant rechtstreeks vanuit Maastricht kunnen worden geïnterviewd.

Er gingen ook dingen mis. Zo hebben we te kampen gehad met grote technische problemen. 1Limburg is dan ook met grote haast gebouwd. De reden: L1 en de krant wilden in 2014 met de oprichting van 1Limburg een ophanden zijnde herstructurering van de regionale publieke omroepen voor zijn. Den Haag wilde kosten besparen door de regionale omroepen meer te laten samenwerken. De vrees bestond dat de omroepen daardoor eigen beslissingsbevoegdheid zouden verliezen.

Een alternatief waarover druk werd gediscussieerd, was publiek-private samenwerking, bijvoorbeeld tussen regionale omroepen en kranten. Dat soort initiatieven was nog nergens echt van de grond gekomen. L1 en de krant wilden met 1Limburg bewijzen dat zo’n samenwerking heel goed kan werken. 1Limburg moest daarom per se live voor de discussie in de Tweede kamer, in oktober 2014.

Met veel inspanning lukte het op 17 september 2014 online te gaan. Al snel bleek dat er van alles mankeerde, vooral aan de app. Door ontwerpfouten bleek die niet te werken op oudere versies van de iPhone. Mensen gooiden hem massaal van hun telefoon. Achter de schermen werd hard gewerkt om de problemen op te lossen, maar pas in januari konden we een nieuwe appversie lanceren, waarin een aantal grote problemen was verholpen.

Verbeteringen
We kampen nog steeds met de gevolgen. In totaal is de app het afgelopen jaar 115.000 keer gedownload. Bijna 20.000 downloads zijn niet in gebruik. Jammer, want door de negatieve ervaring van de gebruikers kost het nu extra overtuigingskracht om hen weer over de streep te trekken. Dit najaar lanceren we een nieuwe release, die website en apps een stuk sneller maakt. We hebben goed naar kritiek geluisterd en veel moeite gestoken in de presentatie van het nieuwsaanbod en verbetering van het gebruik. De presentatie van foto’s en video’s is drastisch aangepakt en we krijgen allerlei mogelijkheden om bezoekers te betrekken bij het nieuws.

Dat laatste is hard nodig, want 1Limburg wil niet alleen zenden, maar ook ontvangen. We willen weten wat het publiek van ons vindt en willen het actief betrekken bij de nieuwsvoorziening. De sluiting van de forumfunctie op de website in mei was voor ons een gevoelige nederlaag. Die module was gekaapt door een kleine groep bezoekers die de discussie stelselmatig verziekte.

Zoomers
We laten het daar niet bij zitten. Het is nog altijd mogelijk op social media over de berichtgeving op 1Limburg te discussiëren. Maar we zoeken ook andere mogelijkheden om bezoekers bij 1Limburg te betrekken. Ons nieuwste initiatief heet Zoom: we gaan op zoek naar Zoomers, mensen die regelmatig foto’s en video’s wil leveren rond een bepaald thema. Van gepimpte gevels, honden die op hun baasje lijken, weelderige haardossen, noem maar op. De enige eis die we stellen is een open mind en een open oog.

Deze actie maakt deel uit van een uitgebreide campagne waarmee we 1Limburg onder de aandacht brengen. We merken dagelijks dat nog lang niet iedereen weet waar 1Limburg nu precies voor staat. Wat het verschil is tussen 1Limburg en L1 en wat de relatie is met Dagblad De Limburger en Limburgs Dagblad. Met de introductie van de 1Lokaal-formule voor de huis-aan-huisbladen van A&C Media is het voor veel mensen nog ingewikkelder geworden. De gedachte achter die naamstelling is dat zusterbedrijven MGL en A&C alles wat gratis is onder één noemer wil brengen: gratis regionaal nieuws via 1Limburg, gratis lokaal nieuws via 1Maastricht, 1Gennep en 1Nederweert.

Illustratie: 1Limburg

Er is behoefte aan uitleg. Daarom hebben we de filmpjes en animaties gemaakt die in dit artikel staan. Daarnaast starten we een nieuwe pr-campagne waarmee we het bestaan van de app onder de aandacht brengen bij mensen die hem nog niet op hun telefoon hebben. Waar de dagbladen en L1 een imago koesteren van traditie en betrouwbaarheid, willen we met 1Limburg vooral fris, jong en sexy zijn. Met als doel jongeren tot 40 jaar aan te spreken, een doelgroep die L1 en MGL met hun traditionele kanalen steeds minder goed bereiken. Dat komt ook terug in de campagne waarmee we het publiek willen aansporen de app te downloaden.

Maar bovenal gaan we door met de productie van veel en vooral exclusief nieuws uit Limburg. Want dat blijft uiteindelijk de enige reden waarom het publiek 1Limburg elke dag toch weer massaal weet te vinden.

TEAM 1Limburg,
Patrick Duchhart, Tim Geurts, Arthur Hubers, Jimmy Leenders, Maura Laarman, Jack Martens, Joris Peeters, Karel Siebers, Bjorn Smeets, Tim Voncken, Nick Bruls, Sandra van de Wiel en Rob van Well.

Deel dit bericht via
Meer uit eigen keuken
Uitgelicht
Leukste babyfoto van Limburg

Nieuw aan de babyfoto-wedstrijd is de mogelijkheid tot het uploaden van een babyfoto. Dat kan nu namelijk het hele jaar door. Wacht daarom niet en upload nu jouw babyfoto in het album.

Bekijk de rubriek
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00
 

Ochtendeditie
's Ochtends op de hoogte van het vroege nieuws. Maandag tot vrijdag rond 8:00 uur in je mailbox.

Middageditie
Tegen lunchtijd even het belangrijkste nieuws checken? Je krijgt ‘m elke werkdag rond 12:00 uur.

Gerelateerde berichten

Het nieuws van 1Limburg snel via Twitter
Hoe gebruik ik 1Limburg op mijn tablet?
Win weekendkaarten voor Solar 2016
1Limburg
Algemene voorwaarden van acties 1Limburg
Meer uit eigen keuken
Uitgelicht
Bestel nu het exclusieve L1 wielertenue

Maak je kilometers in het L1 wielertenue van kwaliteitsmerk Bioracer. Verkrijgbaar in zowel heren- als damesset.
Wees er snel bij, want op = op!

Bestel nu!
Uitgelicht
Leukste babyfoto van Limburg

Nieuw aan de babyfoto-wedstrijd is de mogelijkheid tot het uploaden van een babyfoto. Dat kan nu namelijk het hele jaar door. Wacht daarom niet en upload nu jouw babyfoto in het album.

Bekijk de rubriek
Limburgs landschap 1Limburg
Uitgelicht
Zomer in Limburg

L1-verslaggevers trekken deze zomer weer de provincie in. Ze gaan op pad en om bijzondere en interessante verhalen op te halen, steeds een volle week in hetzelfde thema. Ze zijn te vinden op de Maas, op bijzondere plekjes, in de weer met komkommers, Ongerwaeg en achter het fornuis.

Zomerserie
Cultura Nova volg je bij L1
Uitgelicht
Mis niks van Cultura Nova

L1 doet ook dit jaar uitgebreid verslag van het internationale theaterfestival Cultura Nova. Op radio,tv en L1.nl kun je het culturele festijn vanaf vrijdag 18 augustus op de voet volgen. De spectaculaire opening zie je vrijdag live, zaterdag de parade in Heerlen en zondag live bij de parade op de Noorderbrug. En veel veel meer...

Bekijk het hier...
Uitgelicht
Tijd voor Toen is terug!

Tijd voor iets nieuws. Of beter gezegd: iets ouds! Tijd voor Toen is terug, iedere maandag en donderdag een nieuwe aflevering exclusief op L1.nl. Met prachtige beelden uit de rijke Limburgse historie.

Bekijk hier Tijd voor Toen
1Limburg instructies webnotificaties MainPic
Uitgelicht
Afmelden voor webmeldingen en locatie

Sinds kort is het mogelijk om meldingen van breaking berichten via de browser te ontvangen. Uiteraard snappen wij dat je de mogelijkheid wil hebben om je af te melden. Dit artikel is opgesteld om jou stapsgewijs te instrueren over het afmeldproces.

Instructie